dinsdag 24 augustus 2010

Vis-arend, Pandion haliaetus

Matapica, opzoek naar vis
Visarend, Pandion haliaetus De visarend dankt zijn NL naam aan zijn lievelingskostje. Lang was deze roofvogel mijn favoriet. Dit om zijn dynamische overkomen en sierlijke verenkleed. Op een van mijn vaste spot plaatsen Matapica zie ik hem dan ook bijna altijd. Vaker heb ik de duikkunsten mogen aanschouwen van deze prachtige arend. Eenmaal toen ik varend van Blaka watra kwam. Een diepe val naar beneden leverde een enorme, dikke vis op. Deze werd behendig met 2 poten vastgepakt. Soms zijn mensen weleens moe van mijn gefotografeer, dus helaas.... De foto hieronder is gemaakt in de wijk achter Leonsberg. Een visarend met vis vloog over mij heen toen ik mijn camera voor het eerst uit probeerde. Uniek moment, want ondanks dat deze arend veel voorkomt, zie je ze niet dagelijks vliegen met hun avondmaal. Al is de visarend nog nooit broedend gezien, toch denk ik dat ze dat wel doen op Matapica. Ik heb daar jongee exemplaren gezien en op de 2e foto zie je de arend recht op ons af komen. Mijn vraag: Wat heeft hij zo heftig te verdedigen? Ik heb geen feiten, nee, dat niet.. ik hou jullie op de hoogte ;-)

Beschut, recht op ons af


Een mooie vangst