zondag 22 augustus 2010

Rode ibis, Eudocimus ruber

Nieuw Matapica gebied
Oud Matapica strand
Broed gebied
Rode ibis, Eudocimus ruber

Mijn favoriete plek is de afgelopen 1,5 jaar toch wel Matapica. Al 7 keer ben ik in het smalle bootje van Rakesh gesprongen om mij nog steeds elke keer te laten verrassen. Veel vogels broeden in dit gebied, zo ook de rode ibis. Toch is het niet vanzelfsprekend dat je de rode ibis hier tegen komt. Vanaf september heb je meer kans, dan in Juni b.v.. Ze broeden namelijk dieper in het moeras en daar kan men alleen bij extreem hoog waterstand komen. De rode ibis spotten verveelt nooit. Vooral mijn laatste tocht was indrukwekkend. Al gingen we 2 uur varen om de kaalkop ooievaar te spotten, de plaspauze op het oude Matapica strand was de mooiste die ik ooit gemaakt heb :-). Nadat ik net mijn broek omhoog trok zie ik een grote zwerm ibissen aankomen. Met mijn broek op half zeven rende ik naar mijn fototas, gelukkig op tijd! Meer dan 60 rode ibissen kwamen langs de Atlantische kustlijn van Suriname voorbij, wat een prachtig gezicht!
De bruine ibissen zoals je vooral in de boom ziet, zijn de jonge. Door het eten van rode Krab, rivierkreeft en garnalen krijgt de ibis deze indrukwekkende kleur, dit duurt meer dan een jaar.


Wilt u meer weten over de rode ibis in Suriname?
Misschien wilt u zelfs de plekken gaan bezoeken!
Voel je vrij om contact op te nemen met Suzan van Breenen.
Bereikbaar via: svb-fotografin.live.nl

Mvg, SvB-Fotografin